Hoppa till innehåll

Helgvila..

22 oktober, 2014

3 veckor och än så länge håller planen med 6-8 pass i veckan. Även förra veckan då jag hade en träningsfri helg lyckades jag få till 7 pass.

Under helgen var jag på Tjörn och hade bjudit in 6 före detta arbetskompisar till att bada tunna. Några öl och god mat blev det också. En lugn och fin helg där det enda man behövde göra var att ha det trevligt. Behövs ibland såna helger 🙂

Träningen fungerar OK. Har lite funderingar att jag kör mina träningar för lugnt. Det finns ett sätt att dela in träningar (sett från en konditionsidrottares sida) och det är A1, A2 och A3. Man brukar definiera de olika nivåerna så här:

Distansträning A1
Långpass. Snacktempo 1-4 tim. 60-75 % av maxpuls. Fettförbränning dominerande. Dominerar under grundträningen

Distansträning A2
Medelfart. 75-85 % av maxpuls. Ämnesomsättning – fettsyror och kolhydrater.

Snabbdistans A3
20-50 min något under tävlingstempo. 85-95 % av maxpuls. Ämnesomsättning – kolhydrater. Låg tröskel 85-90% och Hög tröskel 90-95%.

Källa Funbeat: http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=1868

Grunden är att köra lugnt (A1) ett pass i veckan och hårt (A3) ett pass i veckan. Jag tror att det de flesta träningspass jag gör, oavsett om jag simmar, åker rullskidor, cyklar eller styrketränar så blir det A2. Däremot löpningen är helt garanterat A1. Nätt och jämnt andfådd under löpningen då jag fortfarande trappar upp distansen för att vänja hälsenan vid påfrestningarna. Men de andra disciplinerna är nog mest A2. I A2 spannet är det svårt att förbättra sig. Man måste variera träningen med både hård och lugnare träning. Ska försöka att bättra mig. Mer A1 och mer A3 får det bli.

Lyckades få till ett extra pass simning i måndags. Kors i taket minsann. Sedan på tisdag morgon var det dags igen för crawl-kursen. Under detta pass hann vi med två serier á 450 meter. Första var 9 x 50 meter med 15 sek vila och det andra passet var 9 x 50 meter med 20 sek vila. Effektiv tid blev 8 min 2 sek respektive 7 min 44 sek. Nu ska jag bara lyckas hålla samma hastighet under längre distanser såsom 1500 meter.

På tisdagskvällen blev 45 min cyklel på trainern i uterummet.

From → Övrigt, Träning

Kommentera

Lämna en kommentar